تأثیر اسپرم بر ناباروری

آیا مورفولوژی (شکل) اسپرم بر روی باروری تأثیر دارد؟

 


چگونه مردان را از نظر باروری بررسی می‌کنند؟

رایج‌ترین تست برای بررسی باروری یک مرد، آزمایش مایع منی است. این آزمایش بسیاری از ویژگی‌های اسپرم و منی را نشان می‌دهد. مهمترین پارامترهای قابل اندازه گیری، تعداد اسپرم، تحرک اسپرم، مورفولوژی اسپرم (شکل‌های اسپرم) و حجم مایع منی است.

 

 


مورفولوژی چگونه ارزیابی می‌شود؟

با استفاده از میکروسکوپ ارزیابی مورفولوژی اسپرم انجام می‌شود و به این صورت، میزان اسپرم غیر طبیعی تخمین زده می‌شود. لازم است که بدانیم همه مردان اسپرم غیرطبیعی تولید می‌کنند و حداقل نیمی ‌از اسپرم‌ها در یک نمونه مایع منی به طور غیر طبیعی می‌باشند. مورفولوژی اسپرم با استفاده از دو معیار ارزیابی می‌شود. معیار اول، معیار کروگر است که بسیار سختگیرانه اسپرم را ارزیابی می‌کنند و حتی نامنظمی‌های جزئی را غیرعادی می‌داند. معیار دوم، معیارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) است که ملایم‌تر است و به اندازه ناهنجاری اسپرم طبقه بندی نمی‌شود. در بعضی موارد، بر اساس شکل اسپرم، پزشک تصمیم می‌گیرد که آیا یک زوج برای انجام باروری آزمایشگاهی مناسب هستند یا نه؟


اسپرم شکل طبیعی چیست؟

مشخصات اسپرم نرمال عبارت است: اسپرم نرمال دارای سر صاف و بیضی شکل است که 5-6 میکرومتر طول و 2.5-3.5 میکرومتر عرض دارد (کمتر از اندازه یک نقطه سوزن) و دارای کلاهکی کاملاً مشخص به نام آکروزوم، که 40 تا 70 درصد از سر اسپرم را می‌پوشاند. ناهنجاری قابل مشاهده در سر، گردن یا دم دیده نمی‌شود.

 

 


آیا اسپرم با شکل غیر طبیعی توانایی بارور کردن تخمک را دارد؟

بله می‌تواند. البته بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که وجود اسپرم غیرطبیعی با ناباروری همراه بوده است. معمولاً اسپرم‌ها با شکل غیر طبیعی با بی نظمی‌های دیگر مانند تعداد کم و یا تحرک کم اسپرم همراه است. هر چند مردان دارای اسپرم غیر طبیعی بالا نیز ممکن است باروری طبیعی داشته باشند.


اگر اسپرم غیر طبیعی تخمک را بارور کند، به این معنی است که خطر ابتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی در کودک من بیشتر است؟

حقیقتا مشخص نیست، هیچ رابطه ای بین شکل اسپرم و ماده ژنتیکی آن وجود ندارد. در صورتی که اسپرم به تخمک وارد شود، شانس لقاح افزایش می‌یابد. با این حال، از آنجا که برخی از ناهنجاری‌ها در شکل اسپرم در نتیجه اختلالات ژنتیکی است، ممکن است برخی از فرزندان پسر، همان نوع ناهنجاری‌های مورفولوژیک را که در اسپرم پدران آنها وجود دارد را به ارث ببرند.


اگر اسپرم با شکل غیر عادی می‌تواند تخمک را بارور کند، پس چرا شکل اسپرم مهم است؟

واقعا هیچ کس مطمئن نیست که چرا شکل اسپرم مهم است. مردانی که دارای اسپرم غیرطبیعی هستند، احتمال ناباروری بیشتری دارند، اما نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا این مشکل ناشی از شکل خود اسپرم است یا دلیل دیگری که خود باعث شکل گیری متفاوت اسپرم شده است.


آیا کاری می‌توانم برای بهبود شکل اسپرم انجام دهم؟

تحقیقات نشان داده است که رابطه روشنی بین شکل غیرطبیعی اسپرم و مصرف دخانیات، الکل یا کافئین وجود ندارد، اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند باروری را مختل کند. بنابراین، در حالی که برای بارداری تلاش می‌کنید، نباید از تنباکو یا داروهای مخدر و الکل استفاده کنید. این مواد ممکن است به کیفیت DNA اسپرم (ماده ای که ژن‌های شما را حمل می‌کند) آسیب برساند. مطالعات ارتباط واضحی بین مصرف کافئین و تغییر شکل اسپرم نشان نداده است. به خاطر داشته باشید که ممکن است 3 ماه طول بکشد تا تغییرات در اسپرم دیده شود.


آیا مکمل‌های غذایی یا ویتامین‌هایی وجود دارد که بتوانم برای بهبود مورفولوژی یا باروری مصرف کنم؟

ثابت نشده است که مکمل‌های غذایی یا ویتامین‌ها باعث بهبود مورفولوژی یا افزایش باروری اسپرم می‌شوند. برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که برای افزایش شانس باروری، مولتی ویتامین روزانه مصرف کنید حتی اگر ارزش مولتی ویتامین‌های رژیم غذایی ثابت نشده باشد.

 


لطفا مرتبا سایتhttps://vrhrc.tums.ac.ir چک کنید و این سایت را به دوستان تان معرفی کنید. منتظر مطلب بعدی ما باشید.

منابع:

https://www.asrm.org

https://www.rcog.org.uk